כיצד לשמור על הקול שלנו כשיר?

תוכן עניינים

איך ניתן לשמור על הקול כשיר לאורך כל השנה, מה הפעולות שצריך לדאוג להם בכדי שזה אכן יהיה כך?

כקריין שמתפרנס מתחום הקריינות חקרתי רבות את התחום לאורכו ולרוחבו, מלבד הצד הטכני של הקלטה נכונה, אינטונציה, דיקציה, הקמת אולפן, תפעול הציוד והצד הטכני קיים כמובן הצד של שמירה על הקול שלי, שהוא כמובן הכלי החשוב ביותר במקצוע הזה, אם אני צרוד אני עלול להפסיד אלפי שקלים ואף יותר מזה אם אשאר צרוד לאורך זמן.
עם השנים קראתי וחקרתי רבות כיצד לשמור על הגרון כשיר לאורך כל ימות השנה ובמאמר הזה אחשוף את הדברים שאני עושה על מנת לשמור על הקול שלי, חשוב לציין שכל מה שתקראו במאמר זה הוא מנסיוני האישי, אין כאן שום המלצה רפואית, אני לא רופא ולא הוסמכתי לתת ייעוץ מסוג כזה או אחר.
קראתי מאמרים רבים, חלקם מקצועיים המציעים מגוון רחב של דרכים לשמירה על הקול כשיר לקריינות, בינהם דברים שרצוי להמנע מהם לפני הקלטה כגון: שתיית חלב, אכילת שוקולד או דברים שגורמים לליחה, אני באופן אישי לא פועל לפי הנחיות כאלה, אני מידי בוקר אוכל את קערת הדגנים שלי עם חלב קר, עם זאת אני משתדל לא לקריין בשעות הבוקר המוקדמות וזו מסיבה שהקול שלי כל כך נמוך בבוקר עד שאני בעצמי נבהל, אלא אם צריך לעשות קריינות מפחידה.
מה שכן אני עושה ועוזר לי הם מספר דברים:
1. אני דואג לנסות להיות בריא לאורך כל השנה, כמובן לא תמיד זה בשליטתנו, אבל מה שאפשר לעשות אני עושה, אני נוטל ויטמינים, שותה תה, מתלבש תמיד בהתאם לשינויי מזג האוויר, לא מסתובב יחף לעולם בימי החורף ומקפיד לצאת מהבית בימי החורף כשאני לבוש היטב ואם אפשר גם עם צעיף.
2. חימום קולי, לפני הקלטה קראתי רבות על אנשים שנוטים לעשות חימום קולי, אני לא עושה באופן אישי חימום לפני הקלטה, אבל אני כן קורא את הטקסט בקול ובאינטונציה המתאימה לפני הקלטה, לאו דווקא בשביל לחמם את הקול אלא יותר בכדי להתכונן לטקסט לפני רגע האמת.
3. מזגן, תנור חימום ומה שבינהם
אני נמנע להפעיל בחדר ההקלטה חימום, שכן היציאות מחום לקור הם מתכון להתקררות, אני מעדיף פשוט להתלבש מספיק חם, גיליתי שאני משתמש במזגן לעיתים זה גורם לי להתייבשות של הגרון, אבל שוב, זה אני.
4. פעילות גופנית
נושא הפעילות הגופנית באופן כללי הוא תמיד חיובי, הפעילות הגופנית מזרימה דם לגוף, פותחת את הסינוסים ובכלל גורמת לתחושה טובה יותר, פעמים רבות שהאף שלי היה מעט סתום, פעילות גופנית פשוט פתחה לי את האף יותר טוב מכל תרופה.
5. תרופות
גם שאני לא רופא ולא מתיימר להיות, דבר אחד אוכל לומר על חומרים מסויימים שמיועדים לפתיחה של אף סתום, אל תשתמשו בהם! חד משמעית, אני זוכר לפני שנים רבות שקריינתי קמפיין גדול עבור שברולט ישראל, היה לחץ להמון תשדירים בזמן קצר, זה היה בתקופת החורף ואני סבלתי מצינון ואף סתום, מבחינתי לא יכלתי לקריין אבל לא רציתי לוותר על פרוייקט כל כך גדול, לכן קניתי תרסיס לפתיחת אף סתום והתחלתי להשתמש בו, נכון שהאף שלי נפתח, אבל התרסיסים האלה בסך הכל מכווצים את רירית האף שנסתמה בגלל אלרגיה ולא מטפלים בבעיה באמת, אחרי כמה שעות בודדות השפעת החומר נעלמת ואז יש שוב צורך להשתמש בתרסיס, לאחר מספר ימים הכמות כבר לא מספיקה וצריך להעלות את המינון ואז להעלות שוב ושוב, עד שנהיים תלויים בתרסיס, תאמינו לי שאתם לא רוצים להגיע למצב כזה ולמה שמתלווה לגמילה מהתרסיסים האלו.
נתקפתם צינון, האף שלכם סתום? עשו מקלחת חמה, התלבשו טוב, שתו תה עם דבש ובצעו פעילות גופנית, לי זה תמיד עובד, בנוסף אני נוהג לישון בלילה עם 2 כריות ובדרך כלל זה עוזר לי לקום בבוקר עם אף פתוח.
6. השתדלו לא להרים את הקול
כמעט כל יום יהיו דברים שיעצבנו אותנו, לי לדוגמא יש ילדות בבית והרבה פעמים אני מוצא את עצמי מתעצבן, אחד הדברים החשובים הם לא לצעוק, לא משנה מה הסיבה השתדלו לא לצעוק, לא לצרוח ובאופן כללי לא לאמץ את מיתרי הקול יתר על המידה, כאשר אני נמצא באירועים חברתיים או חתונה לדוגמא, פעמים רבות יש מוזיקה רועשת ובכל זאת אנשים משוחחים, אבל בזמן זה הם מרימים את הקול בכדי שישמעו אותם, מבחינתי זה אחד הגורמים העיקריים להיות צרוד, לכן השתדלו להמנע משיחות במקום רועש ומנסיון להשמע תחת מוזיקה רועשת, אני באופן אישי לא זמר ולכן אני גם נמנע מלנסות לשיר באופן כללי או לנסות לעלות לטונים שאני לא מרגיש בהם בנוח או מאומצים מידי.
7. אל תקחו כל פרויקט
לעיתים רבות נתבקשתי לעשות קריינות הארד סייל, זוהי קריינות מכירתית אגרסיבית, או לחלופין הציעו לי לעבוד כמנחה אירועים ולהלהיב את הקהל באמצעות הרמת הקול בצורה שהייתה מאמצת אותי מאוד, אני משתדל להמנע מפרויקטים שיגבו ממני מחיר שיפגע לי בהמשך הפרויקטים הבאים.
לסיכום
לכל אחד יש את הדרכים שהוא מכיר ועובדים עבורו, מודעות למה שמזיק לנו היא הכרח, אני באופן אישי לא מעשן ומשתדל לא להרים את הקול, להתלבש חם, לא להדליק חימום בבית, לא להסתובב יחף ולהיות מודע, עד כה דברים אלו עוזרים לי להשאר כשיר לקריינות.

דילוג לתוכן