קריינות כמקצוע

קריינות כמקצוע

 

פעמים רבות לאורך השנים נשאלתי האם ניתן להתפרנס ממקצוע הקריינות? האם העיסוק כקריין מקצועי יכולה לפרנס בכבוד או רק משמשת כהשלמת הכנסה?

ואכן כשנכנסתי לעולם הקריינות גם אני שאלתי את אותן השאלות בדיוק, כיצד מתחילים, האם יש מקום לקריינים נוספים, האם רק מי שהחל את דרכו ברדיו בגלגל"צ יכול להיות קריין עסוק או שיש מקום גם ל"דם חדש" בתעשייה.

נכון לשנת 2021 לאחר 15 שנה בהם אני מתפרנס ממקצוע הקריינות יש לי מספר תובנות לחלוק

ההחלטה להיות קריין לא נולדה בבוקר אחד שבו אמרתי לעצמי ממחר אהיה קריין, זה היה תהליך ממושך של למידה והכרות עמוקה עם המקצוע, התייעצות עם חברים מהתחום ובמקביל לכל מה שעשיתי באותה תקופה, שילבתי גם את הקריינות, ייאמר שמי ששוחחתי אתו בעניין לא ממש האמין שניתן להתפרנס מקריינות כמקצוע יחיד.

במהלך השנים גם הבנתי שקריין לא חייב להיוולד עם יכולות קוליות יוצאות דופן או עם קול עמוק של בס, קריין אמור להיות שחקן מול המיקרופון, הוא אמור לדעת להעביר חיוך, להעביר רגש, מסר, לדעת כיצד לגעת במאזין ולגרום לו לחוש את התחושה שהוא רוצה שתועבר.

נכון שקריין כן צריך שיהיו לו יכולות קוליות מסוימות וכן הדרישה לקריינים שנשמעים כמו קריינים גדולה יותר, אך עדיין יש מקום גם לקולות צעירים, מבוגרים ועוד מנעד רחב של סגנונות.

קריין זקוק לסט כישורים טכניים מעבר ליכולת להעביר מסר, הרי אם בחרתם לעסוק במקצוע מן הראוי שיהיה לכם אפשרות להקליט את עצמכם באופן עצמאי ולא להיות תלוי באולפני הקלטה חיצוניים, פעמים רבות ששוחחתי עם קריינים שהתעניינו אם אני זקוק לשירותיי קריינות, השאלה הראשונה שנשאלה מצידי הייתה: האם יש לך אפשרות הקלטה עצמאית? למרבה ההפתעה מסתבר שהשאלה שלי כנראה הגיע משום מקום והתשובה הייתה: למה צריך? יש לי חבר שיש לו אולפן.

תשובות כאלה מיד גורמות לך להבין שהאדם שמולך הוא לא קריין מקצועי או בטח לא אחד שלוקח את העניין ברצינות, קריין שעוסק במקצוע ומתפרנס או לפחות רוצה להתפרנס חייב להתייחס לזה בצורה מקצועית ולא על הדרך, כמו שצלם שעובד יומיום כצלם לא ישכיר מצלמה אלא ירכוש אחת, לפחות אחת בסיסית אלא אם מדובר בצילומי וידאו מאוד מקצועיים בהם יש באמת צורך להשכיר ציוד יקר מאוד ומסורבל שאין בו באמת שימוש קבוע.

וכמו שכל טכנאי מחזיק כלי עבודה, כך גם קריין צריך להיות בעל אמצעים להקליט מהבית באופן מקצועי ואיכותי, מה שהופך את הקריין לכזה שזקוק ליכולות טכניות כגון הבנה בתוכנת הקלטה, הבנה בסאונד, תפעול הציוד, פתרון תקלות ויש לא מעט כאלו ועוד.

בשלבים הראשונים האזנתי המון לפרסומות לצורות ההגשה של הקריינים השונים, לאינטונציה, לדיקציה ולהעברת המסר בהתאם לטקסט, כמובן שלקוחות בימים ההם עוד לא היו לי וגם ניסיתי להבין איך באמת מתחילים לצבור לקוחות.

אז מה המוצרים שקריין יכול להעניק?

מקצוע הקריינות מכיל בתוכו מוצרי קריינות לא מעטים, קריינות לסרטוני תדמית, סרטוני הדרכה, קריינות לאפליקציות שונות, קריינות לטלפוניה, דיבוב, קריינות לפרסומות וחסויות טלוויזיה ורדיו ובעצם גם אני מתקשה לזכור את כל הדברים להם נתתי את קולי, הרעיון הוא שגם אתם נתקלתם בפעמים רבות בקריינות שאפילו לא הזכרתי, במעליות, בקניונים ועוד.

בכדי להציג את היכולות שלי בניתי לעצמי תיק עבודות רחב, בתחילת הדרך תיק העבודות לא היה של עבודות אמתיות אלא טקסטים שאני כתבתי לעצמי והגשתי למיקרופון.

בחרתי לשלוח את תיק העבודות שלי לכל סטודיו שעסק בהפקות סרטים, לכל סוכנות קריינים ואף לתחנות רדיו פניתי, סוכנויות קריינים הם לא הכתובת וגם תחנות רדיו מסתבר, תחנות הרדיו נעזרים בשדרנים שלהם כקריינים ואילו סוכנות קריינים בדרך כלל מסתבר תמיד מלאים עד אפס מקום ואין מקום להכניס קריין נוסף…מוזר, אך זה המצב.

בנוסף הקמתי עמוד עסקי ופרסמתי בפייסבוק את הבשורה והתחלתי לשווק את המוצר הראשון שלי שהיה פתיח לטלפון, פאנטון.

הקלטתי מספר דוגמאות כאלה מלויים במנגינות והתחלתי להתקשר ללקוחות ולעניין אותם במוצר, מסתבר שהייתה דרישה והצלחתי לייצר לא מעט פתיחים לטלפון באותה התקופה, הקמתי במקביל אתר אינטרנט ושיווקתי אותו וכך לאט לאט התחלתי לקבל מידי פעם גם עבודות קריינות אחרות, להגיד שהכניסה לעולם הקריינות הייתה חלקה יחטא למציאות, זו הייתה תקופה ארוכה בה רוב עיסוקי היה פתיחים לטלפוניה ועדיין ללא עזבתי את העבודה שבה עבדתי, אך בעזרת נחישות והתמדה, למידה עמוקה יותר והתמקצעות הצלחתי גם לעשות דברים אחרים ולהעשיר את תיק העבודות במגוון רחב של עבודות קריינות.

בוקר אחד קיבלתי שיחה ממפיק שעבד בחברה להפקת סרטוני תדמית לגבי עבודת קריינות ובו נשאלתי האם אני מקליט באופן עצמאי ומה המחיר שאני דורש עבור עבודת קריינות, בתחילת הדרך קריינים רבים לא יודעים להעריך את המחיר שעליהם לגבות, הם מוכנים לקחת כל עבודה בכל מחיר העיקר לעבוד, האם הדבר נכון? בהחלט שלא, אך עם זאת יש להבין שבמידה ועשיתם עבודה טובה ללקוח יהיה קשה מאוד להעלות את המחיר לאחר שנקבתם בסכום לא נכון, מקצוע הקריינות הוא לא כזה שיש לו מחירון מדויק, זה לא מוצרי מדף, אמנם יש איגוד קריינים שמנסה ליצור מחירון עבור עבודות קריינות שונות אבל השוק פתוח וכל אחד עושה ככל העולה על רוחו ומתמחר את עצמו בכמה שבא לו, ראיתי קריינים שמוכרים פתיח לטלפון ב100 שקלים וראיתי כאלו שדורשים 1000 שקלים, מי מהם נקב בסכום הנכון? זה לא ממש משנה, מה שמשנה האם הלקוח מוכן לשלם בעבור הקול שלכם, תמחור נכון הוא כמה אתם רוצים להרוויח עבור זמן העבודה והכישרון שלכם.

לאחר שתהיו קריינים שעוסקים בתחום באופן קבוע תוכלו לתמחר את עצמכם ללקוחות חדשים בכל מחיר שתחליטו מכיוון שכבר יהיו מאחוריכם חברות רבות ששכרו את שירותיכם ותיק עבודות רחב ומגוון.

כאשר התחלתי לקריין עבור סרטי תדמית, כבר הגלגל החל להסתובב ובכל פעם קיבלתי דרישת קריינות שונה, פניות ממשרדי פרסום שונים החלו להגיע, מתחנות רדיו אזוריות ועוד.

כקריין השאיפה תמיד להיות וורסטילי ולהצליח במנעד רחב של אינטונציות הקלטה, לא להתאהב בקול הנמוך שלכם או בסגנון מסוים, דרך זו תפתח לכם הזדמנויות רחבות יותר וכך תתמקצעו יותר ותהפכו לטובים הרבה יותר.

לסיכום אומר שקריינות הוא מקצוע לכל דבר ועניין אך כמו בכל מקצוע אם לא  תתמידו תשקיעו ותהיו חדורי מוטיבציה לא תצליחו, כמו שנהוג לומר, "הקול זה לא הכל"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן