אולפן ביתי

בניית אולפן ביתי לעיתים היא הכרח עבור אנשים המתפרנסים מקולם, זמרים, מדובבים, קריינים ועוד.

כקריין שעובד באופן קבוע אני זקוק לחדר הקלטה לצורך עבודתי מידי יום, האופציה של להקליט באולפן חיצוני לא אפשרית עבורי מכמה סיבות:

  1. מכיוון שאני מקליט לעיתים מספר פעמים ביום העלויות של שכירת אולפן הקלטה חיצוני יהיו גבוהות באופן מצטבר.
  2. לעיתים יש צורך בתיקונים גדולים או קטנים ויש לבצע את התיקונים במהרה עבור הלקוח.
  3. לעיתים לקוחות קבועים פונים בזמנים שונים להקלטות נוספות או לתוספות של הקלטות שכבר בוצעו בעבר, כל אולפן תמיד ישמע שונה, תא הקלטה ישמע אותו הדבר במידה והוא נבנה בצורה נכונה ולא עבר שינויים.

הצורך להיות זמין ולספק איכות הקלטה מצויינת ובכל זמן היא חובה במקצועות אלו.

במאמר זה אעבור על הדרך להקים תא הקלטה איכותי שישמש אותנו לתקופה ארוכה ויענה על הצרכים שלנו להקלטות איכותיות עבור הלקוחות שלנו.

1.הדבר הראשון שאנו זקוקים לו הוא תכנון מוקדם, היכן נקים את תא ההקלטה, חדר בבית, בתוך המשרד או היכן שנחליט.

אני משתמש בתא הקלטה שגודלו 120 על 120 ס"מ ובגובה של 190, תא בגודל כזה גוזל באופן יחסי הרבה מקום ולא ניתן להזיזו, לכן המיקום הוא קריטי לפני תחילת הקמת תא ההקלטה.

  1. החומרים בהם אני השתמשתי לבניית תא ההקלטה הם גבס, לא השתמשתי בקונסטרוקציית עץ, למרות שגם זה יכול להוות פתרון טוב, את תא ההקלטה שלי בניתי מגבס על מנת לשלב אותו בתוך חדר העבודה בצורה מושלמת.

בניית תא מרובע מגבס כאשר הוא נמצא בפינת חדר כבר חוסך לנו 2 קירות ואם נגיע עם התא עד התקרה אז נחסוך את בניית התקרה גם כן.

חשוב מאוד ליצור חלון בתא ההקלטה, אני בניתי חלון של 70 ס"מ על 50 ס"מ, השתמשתי ב2 זכוכיות שכל אחת מהם היא זכוכית בידודית של 8 מ"מ, מה שמבטיח לי שקט מצד אחד ומצד שני לא להרגיש קלסטרופוביה ולראות את המתרחש בחוץ, חלון בחדר ההקלטה הוא הכרחי ולא מומלץ לחסוך בו.

לפני הקמת תא ההקלטה השחלתי מבעוד מועד את הכבלים הנדרשים: כבל מיקרופון, כבל אוזניות, HDMI, וכמובן שקע חשמל, כל החיווט עבר בין לוחות הגבס וחובר לקופסת חיבורים על גבי קיר הגבס, לפני כל החיבורים ולאחר בניית התא, הדבקתי בתוכו לבד שחור שגם הוא מעט עוזר להשקטת רעשים ומעניק נראות יפה לתא, על גבי הלבד הדבקתי ספוגים אקוסטיים שונים, חשוב להבין שספוגים אקוסטיים מחולקים ל3 קטגוריות:

סופגי רעש, מפזרי רעש וסופגי בסים.

בכדי להבין את משמעות האקוסטיקה דמיינו שסאונד הוא כמו מים, הוא יחלחל לכל מקום שהוא יוכל ובנוסף אם החומר שאליו הוא יבוא במגע לא יספוג אותו הוא יקפוץ ממנו ויהדהד, לכן קיר, קרמיקה או כל חומר שלא סופג מים גם לא יספוג רעש.

ספוג מפזר רעש תפקידו למנוע מהסאונד לחזור בצורה קבועה לאותו מקום, הוא יפזר את הסאונד למקום אחר וכך בסופו של דבר הסאונד יבלע, ספוגים אלו בדרך כלל נראים כמו תבנית ביציים או כמו גבעות מחודדות של ספוג.

ספוג סופג רעש עשוי מחומר רך והוא יכול לספוג את הרעש ולייבש את החדר מהסאונד, כל המטרה היא שאנו נשתמש במיקרופון והחדר לא יחזיר לנו רעשים מיותרים מהסביבה או מעצמנו.

לוכדי בסים הם לא הכרח בתא הקלטה, אני משתמש בהם כסופגי רעש לתדרים נמוכים, כקריין אני מגיע לעיתים קרובות לתדרים נמוכים שלוכדי הבסים מונעים מהם להדהד.

בזמן ההקלטה ניתן להשתמש באוזניות, אני משתמש באוזניות שמונעות דליפה של הסאונד החוצה ורעשים מיותרים, את האוזניות אני בדרך כלל שם על אוזן אחת בכדי שאוכל לשמוע את הקול שלי גם ללא האוזניות.

חשוב בזמן ההקלטה במידה וקוראים טקסט מתוך דף, לא להזיז את הדף כיוון שזה נכנס להקלטה ואז נצטרך להקליט שוב.

המיקרופון שבו רצוי להשתמש להקלטות בתוך תא הקלטה הוא מיקרופון קונדנסר, אלו הם מיקרופונים שמקבלים מתח נמוך ומשמשים כמגבר עבור המיקרופון שקולט את הסאונד שקרוב מאוד אליו, קיימים המון סוגים של מיקרופונים, אני בוחר את המיקרופונים שלי אך ורק על ידי בדיקתם לפני הרכישה בכדי לשמוע האם הם מתאימים עבורי, למיקרופון אני מוסיף פופר, שמונע מהאוויר להגיע ישירות למיקרופון וכך אותיות כמו "ש" "צ" נשמעים פחות צורמים.

המיקרופון מחובר לכרטיס קול מחוץ לתא ההקלטה, שמחובר למחשב ולתוכנת הקלטה.

זקוקים לייעוץ בהקמת תא הקלטה עבורכם? תוכלו לפנות אליי ונתכנן עבורכם תא הקלטה מושלם

דילוג לתוכן